Utilgjengelig Bare{{ quantity }} igjen! Legg i handlekurv Nettopp lagt til: Antall Totalt Handlekurv Legger til... Takk!
Min drømmetur - Rundtur i Jotunheimen.

Artikkelen er blitt oppdatert (23. august 2020.) Truls har fått mobildekning i ødemarken og har sendt noen opplevelser fra sin tur i Jotunheimen (Se nederst i artikkelen.)

Truls Wæraas startet sitt ekspedisjonseventyr for 10 år siden i en alder av 43 år, nå er Truls 53 år gammel og han har fortsatt lidenskapen og gleden for mange lange turer. Hans tureventyr startet i 2010 med en fottur til Lindesnes til Nordkapp, for så å følge opp med å padle solo fra Trondheim til Oslo året etter. Etter den tid har han vært altmuligmann under innspillingen av Tjukken og Lillemor over Grønland, deltatt som medhjelper under innspilling av Monsen minutt for minutt. Truls har også padlet Glomma fra kilde til hav, deltatt på Expedition Amundsen 8 ganger, samt hatt utallige turer med både fiskestang og børse.

Jotunheimen med sin ville og vakre natur har alltid fascinert meg - her kan mann oppleve høye tinder, dype daler, og brekledde fjell. Jotunheimen passer for alle uavhengig av alder og ferdighetsnivå, man må finne en rute som passer egne ønsker og forutsetninger.

I sommer skal jeg utforske Jotunheimen og dette skal bli min drømmetur i år. Mitt mål for turen er å oppleve det mangfoldet Jotunheimen byr på, og kanskje knytte noen bekjentskaper underveis, folk er jo åpen og gjestfri når man møtes i fjellet.

På planen står en 8-10 dagers tur hvor teltet er mitt hjem, soveposen er min seng og mat og drikke må jeg kokkelere selv. Foruten vandring i rød-merket (DNT) og umerket terreng for å finne nye fjellperler, så ser jeg for meg både brevandring, 2000-meters topper og kanskje blir det også å prøve fiskelykken i et bortgjemt tjern. Mitt startsted for turen vil være i den østlige delen av Jotunheimen (Glitterheim) for så å gå vestover inn i mer sentrale deler av fjellområdet. Nå kan jeg ikke røpe mer, men du kan følge meg på SOME for å hente inspirasjon og for å se hvordan det går.

Her er noen erfaringer som jeg er opptatt av på lengere turer

• Pakk lett, velg bort utstyr for ekstra komfort
  • Bruk tid på å finnen god teltplass, stikkord
  • Tørt underlag, tilgang til drikkevann, skygge for vær og vind/hetende sol
  • Maten må være - næringsrik, god og lav vekt
  • Lag en turplan, halve moroa er planleggingen (planen blir garantert justert underveis etter vær, vind og dagsform.)

Dag 1.

Veodalen er et bra utgangspunkt om man skal vandre eller på topptur i Jotunheimen. Lett adkomst og sentral beliggenhet og mange 2000-meterstopper i området. Jeg hadde pakket hus, mat og klær på ryggen og trasket 7 km innover dalen til jeg fant en fin leirplass ved elva Veo. Første turdag ble en våt og vindfull affære, men det blir nok bedre etterhvert - tenker alltid en optimist.

Planen videre er åpen, vær og dagsform bestemmer hvor morgendagen bringer meg.

Jeg tok et kort besøk innom Glitterheim Turisthytte for å ta et glass fjellbrygg. Ei ung dame dro opp tverrfløyta og kunne fortelle at hun skulle holde en minikonsert. Hun var blitt arbeidsledig og tjente til livets opphold ved å vandre fra hytte til hytte for å holde konsert. Det ble et magisk innslag i fjellheimen.

Dag 2.

Når man er i hjertet av 2000 meterstopper så må man benytte anledningen. Klar i fjellskoa kl 08.30 og klassikeren Glittertind 2459 sto for tur, og ca 1000 høydemeter skulle «klatres». Fin tur uten de store utfordringene. Vel tilbake til camp så kjente jeg at motoren trengte på fyll av «drivstoff». Med jetboli koker du vann på 3 min, perfekt når lunsjen er er steinsopp og kremet risotto. Et skikkelig mellommåltid er forberedt, servert og spist på under 30 min.

Det fine sommerværet måtte utnyttes, så etter en solid lunsj og litt hvile så satte jeg kursen mot Ryggjehø 2142 moh. En flott dag på fjellet med mange høydemeter i bena.

Dag 3.

I dag skal jeg på oppdagelsesferd. Alt for ofte glemmer man hva man har rundt seg når man er på tur. I dag har jeg bestemt meg for at dagen skal stå i botanikkens tegn. Jeg ville se hvor mange forskjellige blomster jeg kunne finne. Kunnskapen min på dette området er begrenset, så det ble litt etterarbeid for å finne navnene på alle som ble foreviget med foto. Må si jeg ble overrasket over hvor my som vokser i den karrige fjellheimen etter å ha ruslet en rundtur på ca 10 km.

Dag 4
Turen går sørover i dag, fra Veodalen til Memrudalen en dagsmarsj på ca 20 km. Trodde jeg hadde pakket lett, men kjente fort at sekken satte sitt preg på tempoet. Men hva hadde vel det å si, skulle jo ikke rekke noe som helst. Det ble en rolig dagsetappe med mange korte pauser, for gradestokken snek seg under 0 grader på det høyeste fjellpartiet. Memrudalen er et frodig dalføre hvor bjørk og vier karrer seg fast i den nedre delen av dalføret. Skal du gå Besseggen så kan jeg anbefale en båttur inn til Memrubu og deretter ta eggen fra vest med målgang på Gjendesheim

Dag 5

Etter å ha studert kartet finner jeg en ny 2000-meterstopp innen rekkevidde. Surtningssua med sine 2368 moh, en tur på 24 km. Ser av kartet at det er rødmerket sti fra Memurubu og inn til toppen.

Pakker en svipptursekk med mat, klær og nødvendig utstyr (kart, gps, førstehjelp og toalettpapir). Variert terreng helt fram til foten av fjellet, da skal de siste 600 høydemeter forseres i løpet av et par kilometer. Får klarvær et øyeblikk mellom tåke og snøbyger når jeg når toppen, det blir et fantastisk skue utover fjellheimen. Velger en annen rute tilbake, Memurudalen en litt mer lettgått vei ned til teltplassen min.

Dag 6
En klassiker står for tur, Besseggen. Dette skjønner jeg blir en litt annerledes dag enn de foregående, for her blir det mye folk med ulike forutsetninger. Denne turen er det mange som tar som en dagstur, båt inn til Memurubu for deretter å ta turen over Besseggen tilbake til Gjendesheim.

For min del ble det ingen svipptursekk i dag, hele pakningen på 22 kg skulle med. Først en skikkelig frokost, økologisk havregrøt med eple holder som energikilde i mange timer.

Tung sekk og slitene bein gjør at det passer bra med et rolig tempo sammen med mange andre turglade mennesker. En familie med to barn raser forbi meg opp det smale partiet på eggen, jeg kan ikke dy meg for å spørre hvor gamle barna er. Et kontant svar kommer fra de to små - jeg er 8 år, og jeg er 6 år - imponerende. Ved ankomst toppen bryter jeg av fra den merkede løypa i retning Bessvatnet for å etablere camp.

Siste dag

Det ble en natt av det kalde slaget, nattefrost med -5 grader, men med en god sovepose og et godt isolerende liggeunderlag så ble natten komfortabel. Da har dagen for å vende nesen hjem til bylivet kommet. Det har vært en uke med mange flotte turopplevelser og dagen i dag blir å regne som en «transportetappe», en dagsmarsj fram til startpunktet av turen. Dagens etappe går fra Bessvatnet via Russvatnet, passerer Hestlægerhø før unnabakke ned mot Veodalen. Overrasket over hvor lite folk det var å se i fjellet, på tross av flotte forhold.

En super uke i fjellet er snart over. Jeg har fått oppleve nye topper, stier og møtt hyggelige mennesker. Etter en trivelig friluftsprat med sjefen på Memurubu fikk jeg tilbud om jobb på hytta, men dessverre kaller plikter i byen. Nok et bevis på at man opplever gjestfrihet på fjelltur, og at nye muligheter byr seg når man stiller med åpent sinn.

En stor takk til Firepot som stilte med utsøkt mat til turen😀👍